Strategisk utveckling, effektiv kommunikation och rådgivning

Med rätt ledarskap och kommunikation kan alla verksamheter utvecklas och bli framgångsrika, negativa trender och spiraler kan vändas, samtidigt som alla får roligare på jobbet.

De strategiska frågorna – vision, mission, värderingar, affärsidé och strategier – måste upp på dagordningen. Med stor erfarenhet av strategisk utveckling kanske jag också kan bidra i din organisation.

Låt mig göra en:

"Strategisk inventering och förankring av mål och strategier"

Det kommunikativa arbetet måste också tas på betydligt större allvar om man vill bli framgångsrik. På Ericsson Telecom gick vi från storförlust till miljardvinst genom att radikalt förändra ledarskapet och kommunikationen. På KK-stiftelsen styrde jag om kommunikationsarbetet, från traditionell produktion till ett professionellt och målmedvetet lobbyingarbete för att vi bäst skulle bidra till att genomföra stiftelsens uppdrag.

Kanske kan mitt perspektiv vara den vitamininjektion som ni behöver. Kanske behöver du bara en utomstående att i förtroende kunna bolla olika frågor med

"Tack, bäste Ulf, för dina fantastiska insatser för samverkan mellan industri och landets högskolor!

Tack för värdefulla inspel och konstruktiv kritik som vi på Högskolan Väst har fått från dig! Alltid med glimten i ögat!

Du har betytt oändligt mycket för vår verksamhet och Västra Götalandsregionen."

Martin Hellström, rektor Högskolan Väst
Mitt i ett mediedrev. Tufft men lärorikt.

Strategisk utveckling 

På lång sikt står varje organisations överlevnad på spel. Kundbehov, konsumtionsvanor, teknologi, konkurrenter, inträdesbarriärer, leverantörer, studenter, forskningsfronten – allt förändras på den globala marknaden. Ibland i ett rasande tempo. Men ledningsgrupper fokuserar – och inte minst bedöms – många gånger på kvartalssiffrorna, och inte på hur de säkrar verksamhetens utveckling och långsiktiga överlevnad.

Vet företagen verkligen att de är på rätt väg? Styr organisationerna mot rätt mål? Finansiella mätetal, som försäljning, nettovinst och rörelsemarginal, blickar snarast bakåt. För lärosätena kan ett ensidigt fokus på antal studenter, totala forskningsmedel och allmänna förhållningssätt i visionerna vara en fälla.

Förvånansvärt ofta missar företagens rapportering det faktum att verksamhetens kunder och medarbetare är den avgjort viktigaste tillgången och källan till ett positivt kassaflöde.

För universiteten och högskolorna

…är det en uppenbar risk att det är studentrekryteringen och enskilda forskares eventuella framgångar hos finansiärer som styr högskolans (brist på) strategi, position och profilering. Med rätt ledarskap, systematik, tydliga målformuleringar och strategier, finns det stora möjligheter för ett lärosäte att kliva fram både nationellt och internationellt.

Faktum är att de högsta cheferna lägger så mycket som 80 procent av sin tid på sånt som står för mindre än 20 procent av ett företags långsiktiga värde (Stop wasting valuable time. MC Mankins. HBR.). Och som om inte detta vore nog, lägger ledningsgrupper bara tre timmar per månad på strategiska beslut. Detta stämmer alltför väl överens med den inblick jag fått som chef och konsult i stora multinationella börsbolag, i mindre och medelstora organisationer, och i eget företag.

De strategiska frågorna:

vision, mission, värderingar, affärsidé, strategier

Måste upp på dagordningen.

Det är mot detta som man hela tiden måste stämma av sina beslut om investeringar och aktiviteter, vilka teknologier som ska utvecklas, vad man ska erbjuda marknaden, hur den egna kompetensen måste utvecklas, och så vidare. Utan kontakt med strategierna och målen, blir det många dikeskörningar.

Men hur många organisationer har egentligen gjort ett genomtänkt strategiskt grundarbete? Som har en tydlig målbild och säkrar att man är på väg dit? Som har analyserat sina framgångsfaktorer, kärnkompetens och kompetensbehov, intäktsströmmar och kostnadsstrukturer, som strategiskt styr sina produktionsresurser, som känner sin omvärld i form av marknad, kunder, leverantörer och konkurrenter, och de ekonomiska, sociala, politiska och teknologiska faktorerna? Hur väl vet man vad kunderna vill ha, och tillåts de vara med i företagets utveckling?

Strategiarbeten kan göras alldeles för komplicerade och ta alldeles för lång tid. Oftast finns svaren redan på nära håll, men frågorna och metoderna kan vara fel.

Med lång erfarenhet av strategisk utveckling, kan jag hjälpa dig antingen vid sidan om eller som drivande i att ta fram en ny strategisk plattform.

Slå en signal eller skicka ett mejl, så pratar vi mer.

Effektiv kommunikation

Företag  och organisationer måste ta det kommunikativa arbetet på betydligt större allvar än vad man gör idag. Det handlar inte om loggans millimeterplacering, färgglada broschyrer och att skicka så många tweets och pressreleaser som möjligt. Utan om att koppla kommunikationen med det som bidrar till organisationens framgång och långsiktiga överlevnad. Om att skapa mening och bygga förtroende. Det räcker inte med att ha världens bästa strategier, om de som ska göra jobbet – medarbetarna – inte förstår dem eller hur de själva bidrar till helheten.

Faktum är att allt som ett företag gör kommunicerar, påverkar folks uppfattning och bygger varumärket. All kommunikation måste hållas ihop, oavsett om det handlar om intern kommunikation, massmediekontakter, digital strategi, public affairs, reklam, mässor, analytikerrelationer, hållbart ansvarstagande eller sponsring.

På Ericsson Telecom (med 37 miljarder i omsättning och 20.000 medarbetare) ansvarade jag för all kommunikation, det vill säga internkommunikation, marknadskommunikation, PR, press, analytiker och investerare, och kunddemo-anläggningen Creative World.) Genom att radikalt förändra just kommunikationen och ledarskapet vände vi både demotivation och storförlust till framgång och miljardvinst. (Beskrivet i min och Anders Lugns bok Hjältarna på Telefonplan. Lär dig kommunicera – tjäna miljarder.)

På KK-stiftelsen stöpte jag om kommunikationsarbetet i grunden, från traditionell produktion till ett professionellt och målmedvetet lobbyingarbete för att vi bäst skulle bidra till att genomföra stiftelsens uppdrag. Vi mötte högskoleledningar för att diskutera hur lärosätena kunde utvecklas och på vilket sätt stiftelsen kunde bidra. Det kunde handla om att träffa ministrar, riksdagsledamöter och beslutsfattare i relevanta myndigheter, organisationer och företag, för att få dem att agera i vår riktning. Men också att ta fram rapporter och undersökningar, arrangera och medverka i konferenser och så vidare.

Vi klev fram tydligare i debatten, och möjliggjorde dessutom för rektorer att göra regionalt anpassade debattartiklar. Under drygt en vecka stod jag dessutom mitt i ett mediedrev där i stort sett alla stora redaktioner var involverade till en början. En erfarenhet man inte kan förstå om man själv inte stått där. Tufft och slitsamt, men oerhört lärorikt.

Jag har alltid kombinerat det strategiska arbetet med konkreta kommunikatörsuppgifter. Jag hjälper därför gärna till på en övergripande strategisk nivå, eller i enstaka projekt då ni kanske behöver nå ut eller driva en debatt i en viss frågeställning. 

Rådgivning

Ibland kan man behöva en utomstående som kan bidra med nya perspektiv, tankar och idéer utifrån en egen djup erfarenhet som ledare. Ett bollplank som inte har några som helst dolda agendor, utan en uppriktig vilja att hjälpa dig i största förtroende.