Verksamhetspresentationer
Verksamhetspresentationer
När SKF fyllde 100 år fick jag och fotograf Johan Olsson uppdraget att porträttera koncernen. Men i stället för att blicka bakåt, handlar boken om SKF idag, där medarbetarna i personliga intervjuer pratar om sig själva och dessutom svarar på ett antal likadana frågor. Boken stärker därmed den interna samhörigheten, varumärket, och man når ut med sin vision och värderingar, vilka löper som en röd tråd genom boken.
SKF:s själ översattes till 15 olika språk och delades ut till samtliga anställda, kunder, samarbetspartners med flera.
Kommunikationen blir mer effektiv, intressantare och trevligare när man beskriver något genom människor, oavsett om det är medarbetare, kunder, leverantörer, eller exempelvis slutanvändare.
Nedan ser du hur jag och Johan Olsson på olika sätt men med samma grundidé har porträtterat SKF, Ericsson Public Networks och SAS. Naturligtvis kan man välja att enbart göra digitala versioner – med eller utan filmklipp.
Strategisk utveckling
Ericsson Public Networks, den del av Ericsson som sysslade med fast telefoni, hade 21.000 medarbetare över hela världen. Jag och fotograf Johan Olsson porträtterade denna affärsenhet genom att intervjua och fotografera medarbetare över hela världen. Syftet var att skapa samhörighet samt konkretisera värdeorden genom att fråga hur varje medarbetare använde just sin kreativitet och entreprenörskap.
Porträttet av SAS
I Porträttet av SAS fick jag och fotograf Johan Olsson uppdraget att fånga ”…själen och kraften som ska driva SAS genom detta decennium”, under den klassiska VD:n Jan Carlzon. Det var här vi födde idén att porträttera en verksamhet genom dess medarbetare. SAS hade vid den här tiden 35.000 medarbetare, och porträttet distribuerades till samtliga.
Vad vill Du nå ut med?
Kommunikationen blir mycket starkare om den görs genom människor. Människor som på något sätt har en koppling till er verksamhet och budskap.
Porträtteringarna kan vara korta eller bestå av längre intervjuer, med ett eller flera fotografier och/eller videoklipp. Det viktiga är att fånga det som man är ute efter, men kanske i ett annorlunda sammanhang, i ett utifrånperspektiv. Resultaten kan sedan användas på olika sätt, till många olika målgrupper.